TT02: Utgått sertifikat fører til problemer med Altinn 3 tjenester
Løst/UtgåttVi har et sertifikat som er utgått og som gir problemer med Altinn 3 tjenester i TT02. Det jobbes med å fikse dette.
Vi har et sertifikat som er utgått og som gir problemer med Altinn 3 tjenester i TT02. Det jobbes med å fikse dette.
Skatteetaten har for tiden problemer med a-meldinger i testmiljøet. Dette fører til at innsendere ikke mottar tilbakemelding. Det jobbes med å løse feilen, og vi anbefaler å vente med innsendinger til feilen er løst.
Det vil kunne oppstå nedetid/ustabilitet i angitt periode.
Det er for tiden problemer med a-meldinger i testmiljøet. Dette fører til at innsendere ikke mottar tilbakemelding. Det jobbes med å løse feilen, og vi anbefaler å vente med innsendinger til feilen er løst.
Kommer ikke inn på www.altinn.no. Jobber med å løse det. Beklager ulempene dette medfører for dere.
Ustabilitet rundt skjemaer i Altinn 2 blir nå løst fortløpende uten at vi trenger å stenge løsningen. Vi regner med at Altinn 2 er tilbake i normal drift senest fra imorgen tidlig klokken 0600.
Ustabilitet rundt skjemaer i Altinn 2 blir nå løst fortløpende uten at vi trenger å stenge løsningen. Vi regner med at Altinn 2 er tilbake i normal drift senest fra imorgen tidlig klokken 0600.
Det er for tiden problemer med a-meldinger. Dette fører til at innsendere ikke mottar tilbakemelding eller avstemmingsinformasjon. Det jobbes med å løse feilen.
Vi har feil i visning av rettigheter under Profil og Andre med rettigheter. Vi jobber med å rette opp i denne visningen
Vi har for tiden problemer med a-meldinger. Dette fører til at innsendere ikke mottar tilbakemelding eller avstemmingsinformasjon. Det jobbes med å løse feilen.
Det er for tiden stopp i utsending av tilbakemeldinger på a-meldingen i produksjon. Det jobbes med å løse feilen.
Det skal utføres nødvendig vedlikehold på Skatteetaten sitt testmiljø fra lørdag 8.juni kl. 09.00 til søndag 9.juni kl. 16.00 Dette medfører nedetid og ustabilitet i testmiljøet i hele perioden, noe som vil påvirke utsending av tilbakemelding.
Vi har for tiden problemer med a-meldinger. Dette fører til at innsendere ikke mottar tilbakemelding eller avstemmingsinformasjon. Det jobbes med å løse feilen.
Mandag 29. april kl. 12:30–14:00 ønsker Digitaliseringsdirektoratet og Skatteetaten velkommen til felles lansering av "Krav og betalinger" og "Systembruker for virksomheter".
Vi har for tiden problemer tilbakemeldinger i testmiljøet. Det jobbes med å løse feilen.
Det er fortiden stopp på blant annet tilbakemeldinger fra Skatteetaten. Det jobbes med å løse dette. Beklager ulempene dette medfører. Følg med på status her: https://status.skatteetaten.no/
Vi har for tiden problemer med a-meldinger i testmiljøet. Dette fører til at innsendere ikke mottar tilbakemelding. Det jobbes med å løse feilen.
Flere tjenesteeiere opplevde "Internal Server Error" i forbindelse med TT02 og prod exchange mot ID-porten. Løsningen var å fjerne referanse til gammelt miljø og bare støtte det nye.
Altinn Studio og samtlige tjenester i TT02 og produksjon for Altinn 3 er nede.
Dere finner informasjon og agenda på følgende side:
Vedlikeholdet kan medføre ustabilitet i denne perioden.
Vi har for tiden problemer med a-meldinger i testmiljøet. Dette fører til at innsendere ikke mottar tilbakemelding. Det jobbes med å løse feilen.
Innlogging med ID-porten er for tiden nede. Du kan logge inn med Altinn kodebrev eller SMS-kode fra følgende lenke: https://www.altinn.no/ui/Authentication
Vil berøre system som ikke har gått over til nytt oidc-grensesnittet for ID-porten. Les mer her:
Vi har for tiden problemer med a-meldinger i testmiljøet. Dette medfører at innsendere ikke mottar tilbakemelding. Det jobbes med å løse feilen.
Grunnet planlagt vedlikehold i dag tirsdag 20. februar kl. 16:00 kan det bli noen få minutters nedetid på altinndigital.no.
Det er for tiden problemer med a-meldinger i testmiljøet som fører til at innsendere ikke mottar tilbakemelding. Det jobbes med å løse feilen.
Innlogging med Altinn-koder er fjernet fra ID-porten i AT- og TT-miljøene. Fram til september, vil du likevel kunne nå denne innloggingen ved å legge til denne url: /ui/Authentication. Vi anbefaler alle å ta i bruk testbrukere fra Tenor. Se mer informasjon på www.altinndigtal.no I A2 REST/soap-grensenittene vil Altinn-pålogging fortsette å virke også etter september 2023, frem til disse API-tjenestene fases ut.
Vi har flyttet Infoportalen ut i skyen (Azure) og nå er ny publiseringsløsning mot testmiljø TT02 satt opp. Denne må brukes dersom dere ønsker å publisere innhold til TT02. Det er ikke lenger mulig å bruke gammel publiseringsløsning. Siden innhold som publiseres der, vil ikke bli speilet til TT02. Info om hvordan dere logger inn i ny publiseringsløsning finner dere her: https://www.altinndigital.no/nytt-i-altinn/infoportalen-til-azure/ Alle sider i Infoportalen vil også få en ny og oppdatert lenke/URL som viser at bruker er i Infoportalen (og ikke innlogget i Altinn): https://info.tt02.altinn.no/(resolves automatisk fra gammel url https://tt02.altinn.no/)
Det oppleves treghet etter innlogging, og noen ganger får en feilmelding "Oida! Dette gikk visst ikke.! Feilsøk pågår.
Når: 8. januar 2024, kl. 20:00-20:30 Det er behov for vedlikehold i lagringsløsningen til alle Apper i Altinn 3. Vedlikeholdet krever nedetid. Alle endringsoperasjoner, som det å skrive til databasen, vil blir stoppet. Dette vil ha konsekvenser for alle Apper som forsøker å skrive noe til storage. En bruker vil høyst sannsynlig oppleve å få meldingen: "ukjent feil". Sluttbrukersystemer vil antagelig få 500 - Internal Server error, fra Apper de kommuniserer med. Resten av Altinn vil fungere som normalt.
Når: 15. januar 2024, kl. 20:00-20:30 Det er behov for vedlikehold i lagringsløsningen til alle Apper i Altinn 3. Vedlikeholdet krever nedetid. Alle endringsoperasjoner, som det å skrive til databasen, vil blir stoppet. Dette vil ha konsekvenser for alle Apper som forsøker å skrive noe til storage. En bruker vil høyst sannsynlig oppleve å få meldingen: "ukjent feil". Sluttbrukersystemer vil antagelig få 500 - Internal Server error, fra Apper de kommuniserer med. Resten av Altinn vil fungere som normalt.
Vi har for tiden problemer med a-meldinger i testmiljøet ETM2 som fører til at innsendere ikke mottar tilbakemelding. Det jobbes med å løse feilen.
Det er for tiden problemer med å logge inn i Altinn (IDporten). Jobbes med å rette det.
Problemer med utsending av varsel på e-post. Altinn er kjent med at et stort antall e-postvarsler til innbyggere nå i desember ikke har nådd mottakerne på grunn av at flere spamfilterleverandører har kategorisert meldingene som uønsket. Det er eksempelvis sendt ut varsler om nye skattekort via Altinn nylig, og det kan tyde på at spamfilter-algoritmene har tolket det store volumet som uønsket trafikk. Dette rammer også utsendelse av e-postvarsler fra andre tjenesteeiere via Altinn. Altinn har kontaktet berørte tjenesteeiere for å få implementert tiltak snarest mulig for å løse dette. Berørte tjenesteeiere: Endingene må/bør gjøres uavhengig selv om vi nå har løst dette. Det vil komme ytterligere endringer som dere som tjenesteeiere må gjøre etter nyttår.
Release v23.12 deployes til Altinn produksjon 18. desember i tidsrommet kl. 08:00-22:00. Tjenesteeiere vil ikke kunne sende eller motta data i tidsrommet kl. 20:00-21:00. Alle forsendelser i dette tidsrommet legges i kø og vil bli håndtert etter utført deploy. Forsendelser fra sluttbrukersystemer vil ikke bli påvirket og vil gå som normalt.
Release v23.12 deployes til Altinn TT02 11. desember i tidsrommet kl. 09:00-19:00. Tjenesteeiere vil ikke kunne sende eller motta data i tidsrommet kl. 18:00-19:00. Alle forsendelser i dette tidsrommet legges i kø og vil bli håndtert etter utført deploy. Forsendelser fra sluttbrukersystemer vil ikke bli påvirket og vil gå som normalt.
Etter 20 års trofast tjeneste nærmer Altinn II seg slutten, og driftsperioden er nå utvidet til juni 2026. Innen denne datoen må alle tjenester gjenopprettes på den nye plattformen, Altinn 3, samtidig som de avvikles i Altinn II. Disse endringene vil også påvirke API-konsumenter i forbindelse med overgangen fra Altinn II til Altinn 3. Omleggingen i sluttbrukersystemene er en løpende prosess i hele programperioden. I den forbindelse ønsker Digdir å invitere til webinar for å gi informasjon om fremdriften i prosessen, og for å åpne for dialog med relevante leverandører av sluttbrukersystem.
Rettelse: Gjelder onsdag 22.11.23 fra kl 18 Den planlagte endringen som var meldt gjennomført 16.11 kl 18, ble rullet tilbake som følge av en feilsituasjon(feilen er rettet i etterkant). Så vi planlegger å gjennomføre det varslede vedlikeholdet – onsdag 21.11 fra kl 18 - med en nedetid på ca 2 timer. Konsekvensen av vedlikeholdet er at altinn-studio som verktøy ikke blir tilgjengelig. Men kjørende tjenester (skjema og tilhørende api’er ) som treffer sluttbrukerne ikke blir berørt.
Det skal gjøres en oppgradering av eskattekort-løsningen i produksjon 25.10. Oppgraderingen er planlagt gjennomført mellom kl. 10 og kl. 12. Dette rammer bestillinger av skattekort fra arbeidsgivere via RF1211 og RF1307. I perioden oppgraderingen pågår vil man måtte forvente forsinkelser på bestillinger fra disse skjemaene. Vi kan heller ikke utelukke noe ustabilitet i løsningen i perioden rett etter oppgraderingen. Alle bestillinger vil bli behandlet. Beklager seint varsel.