Årlig dør det ca. 40.000 personer i Norge. I tillegg til å skulle stå i sorgen er det en stor belastning for de etterlatte å ordne alt det praktiske som følger etter et dødsfall. Mange opplever det som en tidkrevende prosess hvor det er vanskelig å få oversikt og finne frem til riktig informasjon. Vi jobber med å finne ut hvordan vi kan gjøre denne byrden lettere for folk. I en innsiktsrapport har vi fått verdifull kunnskap om behov og utfordringer for etterlatte etter et dødsfall. Rapporten finner du her.
I første fase av livshendelsen Dødsfall og arv har vi jobbet brukerrettet for å skape oss en bred forståelse av brukernes behov. Målet er å skaffe god innsikt i etterlattes opplevelse etter et dødsfall og å kartlegge hvilke aktører som er involvert på baksiden av brukeropplevelsen. Dette har resultert i en innsiktsrapport som gir oss verdifull kunnskap om behov og utfordringer knyttet til livshendelsen dødsfall og arv.
For å kunne lage gode løsninger må vi starte med behovene og forstå hvordan etterlatte opplever tiden etter et dødsfall. Dette har vi gjort ved å snakke med etterlatte om hvordan de opplever dagens møte med det offentlige systemet og private tjenestetilbydere knyttet til at et nærstående familiemedlem går bort. Vi har kartlagt prosessen de går igjennom og de ulike kontaktpunktene de møter – før, under og etter et dødsfall. Det kan være alt fra å motta et brev, ta en telefonsamtale, fylle ut et skjema eller å skrive en søknad. En prosess som i dag ofte er komplisert og i mange tilfeller papirbasert.
En vel så viktig del av innsiktsarbeidet har vært å kartlegge hvilke aktører som gjør hva på baksiden av brukeropplevelsen. Dette vil si analoge og digitale kontaktpunkt ut mot innbyggerne, informasjon og dataflyt, regelverk, planlagte IKT-tiltak og hva som fungerer bra og ikke med dagens situasjon.
Parallelt med behovskartleggingen jobber vi også med en pilot som skal gjøre deler av det økonomiske oppgjøret etter et dødsfall enklere. Dette er en tjeneste i Altinn hvor innbygger kan få gjort privat skifte og velge fullmektig for «dødsboet» digitalt. Vi tror det er lurt å teste ut ting tidlig slik at vi kan lære underveis. Piloten har stor gevinst for etterlatte og aktører da dette er tidkrevende og manuelle prosesser i dag.
Livshendelsen Dødsfall og arv er en del av regjeringens satsning på de syv livshendelsene. Arbeidet ledes av Digdir i tett samarbeid med KS som representerer kommunene i arbeidet. Comte Bureau var leid inn i første fase for å lede behovskartleggingen og gjennomføre intervjuer med etterlatte og aktører.
Livshendelsen har tett samarbeid med de syv andre livshendelsene. Underveis har det vært workshop med deltakere fra alle livshendelsene hvor vi har sett på sammenfallende utfordringer og behov.