Helhetlige løsninger for dialog med innbyggere og næringsliv.
Ved å velge dette får du:
Digital dialog er en skjemaløsning hvor du kan designe hele den digitale dialogen med brukerne. I løsningen kan du for eksempel lage et skjema som du gjør tilgjengelig for brukerne i Altinn, og eventuelt på egen portal. Brukeren fyller ut det skjemaet de har behov for og sender inn.
Settes det opp integrasjon mot eget fagystem, havner dataene som sendes inn dit. Saksbehandler kan da behandle saken og sende et svar til bruker på altinn.no. Du kan også legge til steg med signering og/eller betaling slik at alt gjøres i samme skjema. Det er mange muligheter for å tilpasse flyten akkurat til ditt behov.
Digital dialog passer for virksomheter som vil heldigitalisere dialogen med brukerne. For eksempel hvis du har skjemaer som i dag er på papir, og det er ønskelig å digitalisere et eller flere av disse. Passer for små, mellomstore og store kommuner og statlige etater
Bruker du Altinn til digital dialog med dine brukere, får du løsningen på en plattform brukerne kjenner godt til fra før. Folk er vant med å bruke Altinn har tillit til løsningen og ønsker å ha dialogen med det offentlige samlet ett sted.
Gjennom Altinn får du tilgang til en robust teknisk infrastruktur som sørger for sikker dialog mellom etat og bruker. Løsningen har stor kapasitet og kan skaleres ved behov. Vi ivaretar det daglige vedlikeholdet, drift og backup. Altinn har også tilgang til data fra offentlige registre, slik at regjeringens mål om ”once only” blir lettere å oppnå.
Nytt verktøy for å utvikle digitale tjenester til innbyggere og næringsliv:
Sykepleier, leger og annet helsepersonell må ha autorisasjon eller lisens for å jobbe i Norge. Gjennom Altinn-tjenesten Digital dialog gjøres dette nå digitalt. Det sparer Helsedirektoratet mye på.
Kommunikasjon med brukeren består av en innsendingstjeneste (skjemaet), en meldingstjeneste (svaret i innboks) og en varslingstjeneste (SMS eller e-post). Tjenestene utvikles i verktøy som leveres av Altinn. Du velger om du vil ta i bruk produktet som det er eller integrere det i ditt eget grensesnitt ved hjelp av API.
Oversikt over tjenestene i Digital dialog produktpakke:
Beskrivelsene under beskriver tjenester i Altinn II. Tilsvarende funksjonalitet er (eller vil bli) etablert i Altinn 3.
Innsendingstjeneste (skjema):
Preutfylling – forhåndsutfylling av felter i skjema fra Enhetsregisteret, Folkeregisteret eller data fra egne register
Oppslag i egne register – weboppslag i skjema mot egne register
Abonnement – utsendelse av skjema til gitte personer eller organisasjoner
Betaling – utføre betaling som et eget steg ved bruk av tjenesten
Splitt av data – dele innsendte data med andre i Altinn-samarbeidet
Vedlegg – definere hvilke typer filvedlegg som eventuelt er lov å sende inn sammen med skjema
Prosessflyt – flyten for tjenesten. Kan bestå av en eller flere av følgende steg: utfylling, innsending, betaling og signering av en eller flere
Del tilgang - bruker som åpner skjema først kan gi andre tilgang til å fylle ut videre i samme skjema
Arkiv – innsendt skjema kan lagres både i innsenders arkiv (innboksen) og tjenesteeiers arkiv. Sporings- og logginformasjon for bruk av tjenesten lagres automatisk i Altinn sitt loggarkiv
Kryptering – data kan krypteres ved at tjenesteeier mottar en kryptert krypteringsnøkkel som må dekrypteres med tjenesteiers private nøkkel
Meldingstjeneste:
Støtter HTML (formatert visning i nettleser) og vedlegg
Lesebekreftelse – kan motta bekreftelse på om en melding er blitt lest
Varsling:
E-post og/eller sms - for innbyggere hentes informasjonen fra Difi sitt kontakt- og reservasjonsregister. For organisasjoner benyttes informasjonen som ligger på enheten i Enhetsregisteret, i tillegg til informasjon lagt inn av organisasjonen selv i Altinn. Du kan også varsle til adresser du har i egne systemer
Tekstinnhold i varsel – kan bruke en generell mal eller bestille en egen
Revarsling – hvis en melding ikke er åpnet av mottaker innen x antall dager kan det sendes en påminnelse
For å bruke Digital Dialog trenger dere en avtale med oss. Du kan sjekke her om din etat eller kommune allerede bruker oss. Hvis dere ikke bruker oss fra før hjelper vi dere med hvordan dere tar i bruk Altinn i digitaliseringsarbeidet:
Altinn II er under utfasing, og alle nye tjenester bør utvikles på den nye Altinn 3-plattformen. Se guider for de ulike tjenestetypene.
Hvis du skal jobbe med en tjeneste i Altinn II: Kom i gang med Digital dialog (Altinn II)
Send e-post til digitalisering@altinn.no digitalisering@altinn.no